عکس اجرایی ساختمان اداری کارخانه
طراحی و اجرای ساختمان اداری کارخانه تولید MDF
طراحی کارخانه صنعتی
طراحی کارخانه صنعتی صنایع غذایی در mmg office

تخصص ما در طراحی و اجرای کارخانه صنعتی با روشی نوین و مطابق طرح های روز دنیاست!

گروه معماری معتمد و همکاران (®MMG Office) با سابقه فعالیت حرفه ای بیش از ۱۸ سال در زمینه مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌های صنعتی و مجموعه‌های عمرانی و صنعتی، خدمات فنی و مهندسی تخصصی در زمینه کارخانه و سایت‌های صنعتی ارائه می دهد. خدمات ما شامل مشاوره طراحی کارخانه، معماری، سازه، تاسیسات برق و مکانیک، سیویل و تجهیز بخش های خاص می باشد. هدف ما پایبندی به تعهد خود و ارائه خدماتی فراتر از انتظار کارفرمای پروژه می باشد و همواره سعی بر خلق فضا و ساختاری زیباتر و با عملکرد مطلوب‌تر داریم. تیم طراحی و اجرایی MMG Office بیش از ده کارخانه بزرگ صنعتی و بیش از ۱۰ سایت کارخانه کوچک و کارگاه صنعتی را اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسانده است.

با تیم مهندسی ما طرح و اجرایی متفاوت مطابق با جدیدترین متدهای روز دنیا را تجربه کنید. کارخانه شما قطعا با طرح و ساختی خاص و بی مانند مجموعه ای مثال زدنی خواهد شد!

طراحی ساختمان اداری کارخانه صنعتی
طراحی ساختمان اداری کارخانه صنعتی
طراحی ساختمان اداری و ساختمان خدماتی رفاهی کارخانه صنعتی

طراحی و اجرای کارخانه و سایت صنعتی در MMG Office

مهندسین با تجربه‌ای که در تیم ما در زمینه طراحی و اجرای ساختمان های کارخانه و سایت های صنعتی و کارخانجات تولیدی فعالیت می کنند برای کارفرمایان شناخته شده‌اند. گروه های طراحی MMG Office در طراحی سایت کارخانه و طراحی روابط کارخانه حرفه ای هستند. طراحی سردر کارخانه مدرن و طراحی سوله کارخانه توسط تیم طراحی MMG Office بطور تخصصی انجام می شود. کلیه دیسیپلین های مشاوره و طراحی و تهیه نقشه های فنی و مهندسی و اجرایی کارخانه توسط تیم حرفه ای ما انجام می شود. ما برای طراحی معماری و تهیه نقشه های دیتیل دیزاین از بروزترین نرم افزارهای طراحی معماری و سازه استفاده می کنیم.

مجموعه ما پروژه ها و ساختمان های بسیاری را در حوزه صنعتی و کارخانجات با بهترین کیفیت و در بهترین زمان به اتمام رسانده است. همچنین تیم های اجرای کارخانه صنعتی و ساخت سوله صنعتی MMG Office با بیش از ۱۰۰ پروژه موفق انجام شده تا کنون آماده بازدید از سایتهای صنعتی و سایت کارخانه برای ارائه خدمات می باشد. طراحی و نظارت ساخت سالن تولید در کارخانجات تولیدی و طراحی پروژه صنعتی در شهرک های صنعتی را با بهره گیری از تخصص نیروهای زبده خود به بهترین نحو ممکن انجام می دهیم. برای آشنایی بیشتر با نمونه ساختمان های طراحی و اجرا شده حتما از صفحات پروژه های طراحی و اجرا شده ما بازدید نمائید.

طراحی کارخانه صنعتی
کارخانه شرکت پاک چوب در شهرک صنعتی شمس آباد
پروژه طراحی و اجرای کارخانه شرکت پاک چوب در شهرک صنعتی شمس آباد توسط MMG Office - گروه معماری معتمد و همکاران

طراحی کارخانه، ساخت کارخانه و طراحی سایت کارخانه صنعتی در MMG Office

تصاویر زیر برخی از پروژه های طرح و اجرا شده توسط MMG Office می باشند:
طراحی و اجرای ساختمان اداری مرکزی سایت شوش شرکت پاکچوب توسط گروه معماری معتمد و همکاران
طراحی و اجرای سردر ورودی شرکت عمران آذرستان در شهرک صنعتی شمس آباد توسط گروه معماری معتمد و همکاران
سردر کارخانه پاکچوب
طراحی و ساخت کارخانه صنایع غذایی و بسته بندی آستانه شمس ـ ۲
طراحی و ساخت کارخانه صنایع غذایی و بسته بندی آستانه شمس ـ ۳
طراحی و اجرای سوله های صنعتی شوش توسط گروه معماری معتمد و همکاران
معماری کارخانه صنایع لوازم خانگی مارشال - شهرک صنعتی شمس آباد

مشاوره و طراحی کارخانجات تولیدی در MMG Office بطور تخصصی انجام می شود. طراحی و ساخت کارخانه صنایع غذایی و صنایع پتروشیمی با استفاده و بهره گیری از تخصص تیم های مهندسی و اجرایی می باشد. این ویدیو قسمتی از طراحی سه بعدی کارخانه را نشان می دهد. برای مشاوره ساخت کارخانه و طراحی کارخانه صنایع پوشاک و صنایع پلاستیک در شهرک های صنعتی فعالیت داریم. اجرای ساختمان های اداری کارخانه و خطوط تولید و سوله تولید کارخانه امری تخصصی است و نیاز به مشاوره دارد.

این فعالیت ها در کاملترین حالت ممکن توسط تیم های مهندسی که از نفرات اجرایی زبده و با سابقه بهره می برند انجام خواهد بود. از جمله فعالیت های تخصصی که توسط تیم طراحی و اجرایی گروه معماری معتمد و همکاران در بخش صنعتی صورت می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره طراحی کارخانه
  • طراحی و ساخت سوله صنعتی
  • طراحی و اجرای سوله خط تولید
  • اجرای عملیات خاکی سایت و محوطه کارخانه
  • اجرای کف بتنی محوطه کارخانه
  • اجرای سقف و دیوار سوله
  • اجرای سقف ساندویچ پانل سوله و سالن تولید و انبار
  • طراحی و اجرای سردر کارخانه صنعتی
  • طراحی و اجرای ساختمان اداری سایت و کارخانه صنعتی
  • اجرای دیوار محوطه کارخانه
  • ساخت و نصب اسکلت سوله
  • ساخت اسکلت و فونداسیون خط تولید
  • اجرای فونداسیون سوله کارخانه
  • طراحی ساختمان مدیریت کارخانه تولیدی
  • طراحی نمای کارخانه
  • اجرای کانال آب و فاضلاب کارخانه

نمونه های بسیاری از پروژه های طراحی و اجرای کارخانجات تولیدی و انبار مطابق فعالیت های لیست فوق را در بخش پروژه های انجام شده توسط گروه معماری معتمد و همکاران مشاهده خواهید کرد.

نمونه پروژه‌های طراحی و اجرا شده ما در کارخانجات صنعتی

ساختمان اداری کارخانه مدرن

طراحی نمای کارخانه و طراحی معماری کارخانه

معرفی برخی از کارفرمایان‌مان

تصاویر پروژه‌های اجرایی ما در کارخانجات

| تصاویر زیر قسمتی از نمونه کارهای اجرایی گروه معماری معتمد و همکاران می باشد |

طراحی و ساخت سردر کارخانه

طراحی و اجرای سردر کارخانه صنعتی توسط گروه معماری معتمد و همکاران در MMG Office. تاکنون بیش از بیست سردر خاص و سردر مدرن کارخانه و مجموعه تولیدی طراحی و اجرا نموده‌ایم. طراحی سردرهای خاص در سایز کوچک، متوسط و بزرگ با نرم افزارهای مدلینگ خاص طراحی سازه های صنعتی توسط مهندسین ما انجام می شود. مدل سازی این سردر کارخانه و سردر شهرک صنعتی با نرم افزار رویت و گرس هاپر صورت می گیرد. محاسبات و ساخت سازه سردر سازه فضاکار و سردر space frame توسط وست و همکار، شرکت افق نور انجام می شود.

۵ مرحله ساخت و شکل گیری کارخانه صنعتی و تولیدی

مراحل تهیه طرح و نقشه های مهندسی کارخانه صنعتی

طراحی کارخانه با نرم افزارهای تخصصی

مراحل طراحی کارخانه صنعتی
مراحل طراحی کارخانه صنعتی
مراحل فعالیت مهندسی در طراحی ساختمان ها و سایت کارخانه صنعتی و واحد تولیدی

۱. بررسی اولیه و تهیه گزارش فاز صفر پروژه کارخانه صنعتی

اولین قدم، در طراحی کارخانه‌های صنعتی همچون تمامی پروژه های عمرانی انجام بررسی های اولیه تحت عنوان مطالعات فاز صفر پروژه می باشد. در این مرحله که مرحله شناسایی پروژه ساخت کارخانه صنعتی از ابعاد اقتصادی، فنی، آیین نامه ای، و شرایط محیطی است. این گزارشات به بررسی کلیات حاصل از مطالعات می پردازد. این مطالعات قابلیت اجرای یک پروژه کارخانه صنعتی را از ابعاد مختلف بررسی می نماید.

جمع آوری اطلاعات پایه

جمع آوری اطلاعات پایه اولین و بنیادی ترین بخش مطالعات است. زیرا مبنای انجام مراحل بعدی مطالعاتی، طراحی و اجرایی پروژه می باشد. مذاکره با کارفرما و مالک پروژه صنعتی و اخذ نیازمندیهای او، در این مطالعات بسیار مهم است. زیرا آگاهی از مطالبات صاحب پروژه کارخانه صنعتی موجب نزدیک شدن هرچه بیشتر به مطلوبترین عملکرد برای پروژه می گردد. دیدگاههای صاحب پروژه در این موارد تحلیل می گردند و مشاوره طراحی کارخانه به او ارائه می گردد:

  • هدف و ضرورت اجرای پروژه صنعتی
  • مشخص نمودن حدود دقیق جغرافیایی پروژه صنعتی
  • تبیین ریز عملکردهای پروژه صنعتی و روابط مابین آنها
  • مشخص نمودن حدود مالی و پیش بینی هزینه ها و امکان سنجی به لحاظ اقتصادی
  • تعیین حدود زمانی شروع و اتمام پروژه صنعتی
  • تجزیه و تحلیل محصول خروجی کارخانه صنعتی و رسیدن به بهترین نتایج طراحی
  • بررسی ظرفیت های توسعه و گسترش آتی

بازدیدهای میدانی

انجام بازدیدهای میدانی و بررسی امکان‌سنجی ها از نزدیک و داخل محل سایت صنعتی، از دیگر گامهای مهم در ارائه مطالعات فاز صفر مفید و مؤثر می باشد. حین بازدید ها و تحلیل های مطالعاتی، این مولفه ها بررسی می گردند:

  • بررسی و تحلیل موقعیت سایت صنعتی
  • تحلیل دسترسی های سایت صنعتی
  • کنترل شرایط اقلیمی سایت صنعتی
  • بررسی و تحلیل آماری و جمعیتی
  • مشاهده وضعیت ابنیه موجود، توپوگرافی و همجواریهای سایت صنعتی
  • مصالح و روشهای ساخت
  • سیستم‌های تاسیساتی مطابق با کاربری صنعتی
مشاوره طراحی کارخانه
دریافت مشاوره طراحی و ساخت کارخانه صنعتی و خط تولید و معماری کارخانه

امکان سنجی اقتصادی پروژه صنعتی

یکی از مهمترین بخش ها در این مطالعات، بررسی امکان‌سنجی اقتصادی پروژه می باشد. اینکه با بررسی تمامی ابعاد، ظرفیت‌ها، کاربریها، آیا تعريف صحیحی از پروژه جهت پاسخگویی به سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی انجام گرفته است یا خیر؟. و اینکه جهت رفع خلا ها و کاستی ها در این مسیر چه راهکارهایی وجود دارد تحلیل گردیده و به مالکان پروژه صنعتی پیشنهاد می گردند.

تهیه نقشه های فاز صفر مقدماتی پروژه صنعتی

هدف از این مرحله، تنظیم مفهوم کلی طراحی معماری و عمرانی برای پروژه صنعتی است. هر پروژه ساختمانی با یک ایده شروع می‌شود. انتقال از یک ایده ساده به یک مفهوم عملی، هدف اصلی نقشه فاز صفر در پروژهای کارخانه های صنعتی نیز همین است. با جمع بندی اطلاعات پایه و نتایج آزمایشات و گزارشات، دیاگرامها و نقشه های ابتدایی و شماتیک فاز صفر، آماده می شوند. که شامل لکه گزاریهای کلی جانمایی ها، و تهیه پلانهای تک خطی حل روابط مابین بخش های مختلف سایت و کارخانه صنعتی تهیه می گردند.

نتیجه گیری

تهیه مطالعات فاز صفر معماری و عمرانی یک بخش پیش نیاز و سرنوشت ساز در چرخه شکل گیری عمرانی یک سازه صنعتی است. گروه معماری معتمد و همکاران در تعامل با مالک پروژه صنعتی به پرورش ایده ها و رشد فنی و اجرایی آنها می پردازد. سپس فرایند طراحی شماتیک با مطالعات گسترده پایه ای و میدانی پیش می رود. نهایتا مجموعه مطالعات فاز صفر جهت تامین پیش نیازها ی فازهای بعدی طراحی به کاملترین نحو تامین می گردند.

۲. طراحی نقشه جانمایی تجهیزات صنعتی و خطوط تولید در کارخانه صنعتی

پس از کسب اطلاعات پایه و تحلیل روابط و نیازمندیها، نوبت به تهیه مدارک فازهای اجرایی تر کارخانه صنعتی فرا می رسد. مهمترین عامل شکل دهنده فضاهای صنعتی کاربری آن فضا است. در حقيقت جمله ی معروف تابعیت فرم از عملکرد، در پروژه های صنعتی بیشترین مصداق را دارد. اینکه هر بخش چه مشخصات کالبدی شامل ابعاد، دما، دسترسی، دید و…داشته باشد ارتباط مستقیم با فرآیند اتفاقات و تجهیزات داخل آن فضای صنعتی دارد. البته که مشخصات اقلیمی و چارچوب‌ها و استانداردهای هر سایت صنعتی نیز در کالبد بناهای صنعتی بی تاثیر نیستند.

جانمایی تجهیزات صنعتی کارخانه

جانمایی تجهیزات و خطوط تولید در سالنها و سوله های صنعتی نیازمند تامین پیش فضاها، پس فضاها و دسترسی های مرتبط با آنها است. اینکه انتقال مواد اولیه از انبار، و محصول نهایی از خط تولید تا انبار یا بارانداز، از چه مسیر و با چه وزن و چه مشخصات ابعادی صورت پذیرد، در لکه گذاری ها و جانمایی تاثیر مستقیم دارد. تجهیزات خطوط صنعتی عمدتا نیازمند تامین نیازهای تاسیساتی و سازه ای بخصوص هستند. قبل از هر گونه اقدام طراحی، این نیازمندیها تحلیل و بررسی می گردند.

محدودیت‌های سازه ای به لحاظ وزن، تامین پلیت گذاریها، تامین چاله ها و سکوها، تامین ترنچ ها و کانالها، تامین جرثقیلها و هلدرهای سقفی، همگی توسط طراحان تحلیل، و چینش نهایی متناسبا پیاده سازی می گردد. همچنین مطالبات و نیازمندیهای تاسیساتی این تجهیزات از هردو منظر مکانیکال و الکتریکال جانمایی ها موثر هستند.

برخی از این قابلیتها در راستای عملکرد تجهیزات، جهت جانمایی می بایست تحلیل و بررسی گردند:

بررسی قابلیت ها

  • قابلیت تامین برق فشارقوی و ضعیف با کوتاهترین مسافت از پست و یا تابلو مربوطه
  • قابلیت تامین آب با مشخصات مختص تجهیزات با دما و فشار مطلوب نظر از مخازن
  • قابلیت دفع و جمع آوری فاضلاب ها و روغن های زاید و خروجی
  • قابلیت تامین گاز جهت استفاده در تجهیزات و بعضا گرماتابها و تجهیزات گرمایشی نیروهای انسانی خطوط تولید

تیم ما در پروژه های طراحی های کارخانه های صنعتی خود، سابقه انجام جانمایی ها در سوله ها و سایت های صنعتی به بهینه ترین حالت دارد.

۳. طراحی نقشه جانمایی روابط معماری فضاها و کاربری ها در کارخانه صنعتی

رعایت مبانی طراحی در پروژه های صنعتی همچون تمامی پروژه های عمرانی الزامی است. بررسی دسترسي ها و روابط مابین بخش های مختلف سایت صنعتی از این جمله است. ارتباطات در سایتهای صنعتی از دو منظر قابل بررسی است. اول، روابط مابین کاربریهای صنعتی داخل سوله ها و سالنها، و دوم سایر کاربریهای اداری، اقامتی، تاسیساتی و خدماتی.

از منظر ارتباطات داخلی صنعتی، بهینه سازی روابط و دسترسی ها، جلوگیری از تداخلات، تامین ارتباط ایمن و سریع مابین انبار ها و باراندزها، مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند. از منظر روابط کاربریهای غیر صنعتی، بسته به نوع کاربری بناها، حین لکه گزاری فازهای اولیه طراحی، موضوع تحلیل می گردد. سپس در فازهای ابتدایی طراحی، جانمایی می شوند. اما در صورت عدم حل صحیح روابط مابین این کاربریها امکان ایجاد اختلال در روند تولید و توسعه مجموعه صنعتی وجود دارد.

در چینش و حل روابط مابینشان این موارد می بایست مد نظر قرار گیرد:

موارد قابل ملاحظه در جانمایی بخش های کارخانه

  • تعریف صحیح ورودی و خروجی با توجه به درجه بندی معابر
  • ایجاد کندرو و عقب نشینی در ورودی ها و بارگیریها
  • جلوگیری از تداخلات پیاده و سواره و حفظ امنیت
  • ایجاد امنیت و آرامش در محیط های استراحتگاهی و اقامتی

گروه معماری معتمد و همکاران در حل صحیح روابط معماری مابین فضاهای صنعتی و کاربریهای تابعه سابقه قابل توجهی دارد. این گروه سعی دارد با چینش روابط صحیح عملکردی در رشد و توسعه پروژه صنعتی سهم عمده ای داشته باشد.

۴. طراحی نقشه های فنی و مهندسی تجهیزات صنعتی و خطوط تولید کارخانه صنعتی

در این بخش، حضور مالک پروژه صنعتی کمرنگ‌تر بوده و بیشتر مابین طراحان و کارشناسان فنی در تبادل نظر است. طی جلسات مداوم با کارشناسان کاربر خطوط تولید، ریز نیازمندیها و عملکردها چندین و چندبار بررسی می شوند. این بخش از طراحی نیازمند ارتباط و هماهنگی مستمر واحد طراحی معماری و عمرانی با واحد بهره بردار صنعتی است. پس از اخذ نقشه جزئیات خطوط و تجهیزات از واحد صنعتی ، این مدارک در نقشه های فاز یک معماری جانمایی و در اختیار کارشناسان صنعتی قرار می گیرند.

تامین پیش نیازها در ساخت بخش های کارخانه

تامین برق رسانی، تامین نیازهای مکانیکال همچون آب و فاضلاب، پیش بینی نیازهای سازه ای همچون پلیتها و چاله ها، تامین دسترسی های تعمیر و نگهداری در نقشه های فاز اول ارائه می گردند. این اطلاعات توسط واحد صنعتی مجددا تحلیل و روابط مابین خطوط، انبار ها و دسترسیهای ورود و خروج بررسی می شوند. پس از اعلام نظرها و رفت و برگشت های اصلاحاتی در صورت تایید جانمایی ها، نقشه ها وارد فاز دوم طراحی می شوند. در نقشه های فاز دو، جزئیات اجرایی نهایی ترسیم و تدقیق می گردند.

مجموعه MMG Office در نقشه های فاز دو، تصور روشنی از جزئیات اجرایی، جانمایی تجهیزات و خطوط صنعتی، احجام و نما های داخلی و خارجی نهایی پروژه کارخانه صنعتی به مالک پروژه ارائه خواهد داد. تا پروژه در فاز اجرایی و نظارتی با مشکل مواجه نباشد.

۵. طراحی نقشه های فنی و مهندسی ساختمان ها، طراحی محوطه کارخانه و طراحی نمای کارخانه

مطالعات پایه و اولیه و اعلام نیازهای اولیه مالک کارخانه صنعتی منتج به تامین لیست برنامه فیزیکی و کاربریهای پروژه می گردند.

کاربریهای معمول که در سایتهای صنعتی جانمایی می گردند شامل:

  • ساختمان های اداری، جهت انجام فرآیندهای اداری مرتبط با تولیدات و فروش
  • ساختمانهای اقامتی، جهت پذیرایی از میهمانان و یا اسکان نیروهای مقیم
  • ساختمانهای حراستی و حفاظتی، جهت کنترل ایمنی، ترددها و حفظ امنیت
  • ساختمانهای تاسیساتی، همچون پستهای گاز و برق، مخازن و منابع آب
  • ساختمانهای تعمیرگاهی، همچون تعمیرات ماشین آلات، تعویض روغن و کارواش ماشین آلات باربری
  • سالنهای انبار و دپو مواد اولیه و تولیدات
  • سایتهای توسعه آتی

تهیه نقشه های فاز یک و دو معماری، سازه، تاسیسات الکتریکال و مکانیکال، تک تک کاربریها با توجه به برنامه فیزیکی اعلامی و توسعه آتی، بهمراه نقشه های سیویل در خصوص اجرائیات محوطه کارخانه از تخصص های گروه معماری معتمد و همکاران در این پروسه می باشد.

مراحل ساخت کارخانه

ساخت سوله و محوطه کارخانه شامل چه مراحلی است؟

مراحل ساخت کارخانه صنعتی
مراحل ساخت کارخانه صنعتی
مراحل فعالیت مهندسی در ساخت ساختمان ها و سایت کارخانه صنعتی و واحد تولیدی

۱. اجرای عملیات خاکی و تسطیح زمین کارخانه

اولین مرحله ساخت کارخانه را بررسی می کنیم. پس از آماده شدن نقشه های طراحی و مهندسی کارخانه که بخش قبل یه آن اشاره کردیم، تحویل زمین کارخانه به مجری پروژه انجام می شود. اولین مرحله ساخت و اجرای کارخانه صنعتی آماده سازی زمین کارخانه خواهد بود. بگونه ای است که امکان جانمایی و قرارگیری کاربری های مختلف در ترازهای ارتفاعی مناسب و از پیش تعیین شده میسر باشد. همچنین این بستر باید از قابلیت های فیزیکی قرارگیری عناصر مجموعه کارخانه را نیز مانند شرایط و مقاومت خاک برخوردار باشد. فعالیت های بستر سازی با نقشه برداری و حضور نقشه بردار در زمان های پیاده سازی محدوده های پروژه ها پیش می رود.

آزمایش مکانیک خاک (ژئوتکنیک) کارخانه

از جمله موارد مهمی که باید در مدارک و نقشه های مهندسی ساخت کارخانه قرار گرفته شود نتایج و دفترچه آزمایشگاه مکانیک خاک می باشد. آزمایش خاک یا همان آزمایش ژئوتکنیک باید طبق نظر مهندس سازه و سیویل پروژه انجام شود. برای انجام آزمایش مکانیک خاک در نقاط مختلفی از زمین متخصصین آزمایشگاه اقدام به حفر گمانه دستی و یا ماشینی می کنند. در نهایت با آزمایش نمونه های خاک خارج شده از عمق های مختلف زمین و درج مشخصات خاک در دفترچه گزارش مکانیک خاک (دفترچه گزارش ژئو تکنینک) شرایط زمین را برای مهندسین طراح مشخص می کنند.

عملیات خاکی شامل گودبرداری و یا خاکریزی یا به اصلاح کات و فیل (Cut & Fill) برای رسیدن به کدهای ارتفاعی مدنظر مهندس سیویل پروژه انجام می شود. مدنظر داریم که عملیات خاکی می بایست بصورت مرحله به مرحله انجام شود. رسیدن به تراکم و سفتی خاک مناسب از شروط عملیات خاکی و تسطیح است و این مهم با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات راه سازی انجام می شود.

ماشین آلات عملیات خاکی ساخت کارخانه

ماشین آلات راه سازی مورد نیاز عملیات خاکی و تسطیح زمین و محوطه کارخانه صنعتی عموما شامل  موارد زیر می شوند:

  • لودر: برای حفاری های گسترده و عمده و همچنین برای جابجایی خاک و تخلیه در ماشین های حمل خاک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بیل مکانیکی: برای حفاری و خاک برداری در عمق های زیاد از سطح زمین و یا حفاری های عرض مشخص که نیاز به حفظ جداره خاک و جلوگیری از ریزش خاک می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بیل بکهو: ماشین بیل مکانیکی در ابعاد جمع و جورتری است که قابلیت مانوور بیشتری داشته و برای حفاری های دستگیر و یا عرض کمتر حفاری مورد استفاده است.
  • باب کت: نوعی ماشین کارگاهی با ابعاد بیسار کوچک است که امکان نصب بازو های مختلف با توجه به نیاز دارد. از بابکت در مقیاس کوچک می توان بعنوان لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی و یا پیکور استفاده کرد. نکته ارزشمند باب کت در عملیات خاکی و خاکبرداری، سرعت عمل و قدرت مانوور بسیار بالای آن البته در زمین ها یا بخش های مقیاس کوچک و متوسط می باشد.
  • بولدوزر: برای جابجایی حجم زیادی از خاک در سطح محوطه کارخانه و سایت صنعتی کاربرد دارد. بولدوزر دارای قدرت و توان بالایی در انجام تسطیح اولیه خاک می باشد.
  • کامیون و کمپرسی: حمل و جابجایی خاک و نخاله خاکبرداری سایت صنعتی و کارخانه به بیرون زمین توسط کامیون و کمپرسی انجام می شود.
  • گریدر: عملیات نهایی تسطیح و همسطح سازی خاک نکوبیده و به تراکم نرسیده زمین کارخانه توسط گریدر انجام می شود.
  • قلتک: برای گرفتن تراکم مناسب و بالای خاک و رسیدن به شرایط سفتی مناسب خاک زمین کارخانه و سوله صنعتی از قلتک (که به اشتباه قلطک نیز نامیده می شود) استفاده می کنیم. قلتک به دو نوع قلتک ماشینی و قلتک دستی یا کامپکتور دستی وجود دارد. قلتک با اوزن زیاد خود و ایجاد لرزش و ضربه باعث متراکم شدن خاک زمین کارخانه صنعتی می گردد.
  • پیکور یا کمپرسور: برای برداشت لایه های سفت و سنگی در زمین کارخانه و سوله صنعتی که امکان استفاده از لودر و یا بولدوزر میسر نیاشد از خردکن یا همان پیکور (کمپرسور) استفاده می شود. پیکور یا کمپرسور هم بصورت بازوی ماشینی برای نصب روی ماشین آلات راه سازی و هم بصورت دستی موجود است.

خاک مناسب محوطه و سایت کارخانه

از موضوعات مهم در تسطیح و اجرای عملیات خاکی زمین کارخانه صنعتی رعایت دانه بندی مناسب خاک است. خاک مناسب با دانه بندی مشخص بعنوان بیس و ساب بیس (اساس و زیر اساس) باعث رسیدن به زیرسازی مناسب خواهد شد. مخلوط با دانه بندی مطلوب در لایه های زیرین و پس از آن استفاده از خاک در لایه های اساس و زیر اساس شرط لازم جلوگیری از نشست زمین کارخانه صنعتی است. بستر و مخلوط مناسب جلوگیری از ایجاد ترک در کفسازی کارخانه صنعتی می کند.

پس از اجرای کامل عملیات خاکی و تسطیح زمین کارخانه و سایت صنعتی، در زمان کوتاه باید از هوازدگی خاک جلوگیری شود. بسته به شرایط محیطی باید در زمان کوتاهی اقدام به اجرای لایه روی عملیات خاکی نمائیم. لایه محافظ از مصالح مختلف مانند بتن خشک یا بتن مصلح و یا دانه های شنی و یا آسفالت است. برای پوشش کف و محوطه سوله و زمین کارخانه صنعتی از مصالح متراکم استفاده کنیم.

۲. حفاری فونداسیون ها، خطوط زیرزمینی تاسیساتی و چاله دستگاه ها و تجهیزات

حال عملیات خاکی در سایت پروژه کارخانه صنعتی تمام شده است. ادامه کار با حفاری و گودبرداری برای  فونداسیون ها و مسیرهای کانال های جمع آوری آب های سطحی می باشد. با توجه به محاسبات سازه و جزئیات اجرایی معماری حفاری فونداسیون ها با توجه به عمق یخبندان و ابعاد هندسه طراحی شده انجام خواهد شد. فونداسیون سوله و ساختمان های سایت کارخانه می تواند به صورت منفرد ، نواری و یا گسترده باشد.

با توجه به نوع خاکبرداری و عمق گودبرداری نحوه قالب بندی جداره فونداسیون ها انتخاب خواهد شد. اجرای فونداسیون و پی سوله  صنعتی و ساختمان های کارخانه می بایست با دقت خاصی صورت گیرد. چرا که اجرای صحیح این مورد تاثیر بسزایی در جلوگیری از نشست ساختمان ها و سوله های صنعتی و دستگاه ها و تجهیزات صنعتی خواهد داشت.

کانال های آب محوطه کارخانه

حفاری خاکبرداری برای کانال های آب و مسیر های دفع آب های سطحی نیز در این مرحله صورت می گیرد. کدهای ارتفاعی برای خاکبرداری بستر کانال ها در نقشه های سیویل مشخص شده است. کدها توسط نقشه بردار همزمان با اجرای عملیات خاکبرداری کنترل می گردد. مسیر کانال ها و کانیووهای در شبکه جمع آوری آبهای سطحی محوطه کارخانه صنعتی دارای بخش هایی است. در مسیر شبکه می توان از از منهول و گودال های سرعت گیر آب و جمع آوری خاک و سنگ ریزه های غوطه ور در آب نیز استفاده کرد. طراحی و اجرای کدهای ارتفاعی شبکه آب های سطحی کارخانه وابسته به محیط خارج از سایت کارخانه خواهد بود. شبکه هدایت آبهای سطحی کارخانه تابعی از شبکه فاضلاب و یا کانالهای شهرک صنعتی و یا منطقه قرارگیری کارخانه می باشد.

یکی دیگر از فعالیت های حفاری و گودبرداری در سایت کارخانه صنعتی، گودبرداری مربوط به دستگاه ها و تجهیزات صنعتی می باشد. این حفاری جهت جانمایی و قرارگیری دستگاه در کد ارتفاعی زیر زمین و یا تعبیه فونداسیون دستگاه ها می باشد. اجرای فونداسیون دستگاه ها و تجهیزات صنعتی می تواند شامل دیوار حائل بتنی پیرامونی نیز باشد.

مقاوم سازی و تحکیم خاک کارخانه

در صورتی که در در نقشه های سازه و محاسبات انجام شده این بخش وزن ساختمانها سوله ها و یا تجهیزات صنعتی زیاد باشد چه کنیم؟ اگر وزن زیاد باشد و فونداسیون و خاک زیر آن تحمل باربری را نداشته باشد نیاز به تحکیم خاک داریم. حال می بایست اقدام به مقاوم سازی و تحکیم خاک زیر ساختمان و فونداسیون با روش های مختلف نماییم. این امر با روشهای متفاوتی بسته به نیاز پروژه صورت میگیرد. از جمله روشهای تحکیم خاک زیر فونداسیون و مقاوم سازی آن آن می توان به اجرای شمع های درجا و پیش ساخته اشاره کرد. اجرای میکروپایل و یا سنگ چینی و لاشه چینی با دانه بندی مشخص نیز جهت تحکیم بستر کارخانه استفاده می شوند.

۳. اجرای شمع و فونداسیون ساختمان ها، سالن ها، دستگاه ها و تجهیزات خط تولید

همانطور که اشاره کردیم تک تک ساختمان‌های واقع در سایت کارخانه صنعتی مانند ساختمان اداری کارخانه ، ساختمان های خدماتی کارخانه ، سالن های خط تولید کارخانه ، سوله ها و انبار های صنعتی کارخانه و همچنین کلیه دستگاهها و تجهیزات خط تولید صنعتی دارای فونداسیون می باشند. حساسیت نصب نصب و بهره برداری از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی کارخانه بعضاً از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و کوچکترین نشست و تغییری در در تنظیم و قرار گیری دستگاه ها می تواند منجر به خرابی و از کار افتادگی خط تولید و نهایتاً خسارتی هنگفت شود.

بسیار مهم است است که با شناخت و بررسی دقیق مشخصات فیزیکی خاک زمین کارخانه ، تصمیم مناسب برای مقاوم سازی و تحکیم خاک زیر ساختمان ها و دستگاه ها اتخاذ گردد.

دیوار محوطه کارخانه

در خصوص دیوار محوطه کارخانه با توجه به مشخصات و وزن دیوار که در نقشه های معماری مشخص شده است فونداسیون مسلح بتنی و یا لاشه چینی و کرسی چینی در نظر گرفته می شود. در صورت وجود اختلاف  در کدهای ارتفاعی محوطه داخل و خارج کارخانه جزئیات فونداسیون و کرسی چینی دیوارها به صورت ترکیبی با جزئیات دیوار حائل اجرا خواهد شد.

فونداسیون ها و سکوهای بتنی محوطه کارخانه

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در این بخش قالب بندی و اجرای بسیار با کیفیت و منظم فونداسیون ها و بسترهایی است است که در نهایت در سایت به صورت نمایان باقی خواهند ماند. مانند فونداسیون سالن ها ، ساختمان ها ، دستگاه ها و تجهیزات صنعتی پایپ رک هایی که نیاز به پنهان سازی و مدفون کردن فونداسیون ندارد. در واقع در بسیاری از مراحل ساخت و اجرای قسمت های مختلف کارخانه صنعتی ، عناصر و المان های بسیاری از سازه و تاسیسات ساختمان ها و بخش های صنعتی نمایان خواهند بود و لذا دقت و تامل در اجرای صحیح مراحل اجرایی تاثیر مثبتی در کیفیت و ظاهر نهایی کار خواهند داشت.

در بخش تسطیح آماده سازی خاک زمین کارخانه نیز اشاره با تسریع در جلوگیری از هوازدگی خاک کردیم. پس از حفاری چاله ها و محل های قرارگیری فونداسیون و پی ساختمان ها و تجهیزات، به منظور جلوگیری از هوازدگی خاک اجرا صورت می گیرد. اجرای لایه پوششی می بایست در اسرع وقت با اجرای بتن مگر جهت پوشش سطح خاک صورت می گیرد. با اجرای بتن مگر (بتن تسطیح)  اقدام به قالب بندی و مهار درزهای عبور بتن نموده و سپس اقدام به اجرای فونداسیون می کنیم. اجرای فونداسیون کارخانه و سوله صنعتی با آرماتوربندی فونداسیون، شناژهای سازه ای و دیوارهای حائل شروع می شود.

دقت در آرماتوربندی استفاده از شبکه میلگردها مطابق آنچه که در نقشه های سازه قید شده است از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت فاصله شبکه میلگرد ها از یکدیگر جهت سهولت در عبور بتن از حفره ها رعایت فاصله کاور بتن از بدنه قالب، کف و بالای فونداسیون الزامی است.

۴. اجرای اسکلت، سفت کاری، تاسیسات و نازک کاری ساختمان ها، سالن ها و محوطه

اکنون فونداسیون و بسترهای قرار گیری سازه ساختمان ها و تجهیزات صنعتی آماده بارگذاری است. حال نوبت به اجرای اسکلت فلزی و بتنی ساختمانهای اداری و خدماتی کارخانه، سوله و سالن های تولید کارخانه است. ساخت و اجرای دیوارهای پیرامونی محوطه کارخانه نیز در این مرحله انجام می شود. در بخش طراحی و تهیه نقشه های مهندسی نیز اشاره نمودیم. مطابق با این مدارک ساخت و اجرای اسکلت ساختمان ها به صورت مرحله به مرحله انجام خواهد شد.

کنترل پروژه و CPM اجرای کارخانه

پیشبرد کنترل مراحل اجرایی در قسمت های مختلف اجرای ساختمانها و تجهیزات بر اساس برنامه تایید و مرتب شده کنترل پروژه (MSP)  بوده و توسط واحد کنترل پروژه به مدیر پروژه، سرپرست کارگاه ، مشاور ، دستگاه نظارت کارفرمای پروژه گزارش ارائه می‌گردد.

انواع سقف کارخانه

با اتمام عملیات اجرایی ساخت و نصب اسکلت ساختمان ها و سوله و سالن های صنعتی اجرای سقف طبقات در دستور کار قرار می‌گیرد. روشهای مختلفی برای اجرای سقف ساختمان ها و طبقات وجود دارد که از آن جمله می توان به سقف های دال بتنی ، عرشه فولادی ، کامپوزیت ، تیرچه بلوک ، وافل ، سیستم های پیش تنیده و موارد مشابه اشاره کرد.  در این مرحله کلیه مسیرهای عبور لوله ها و ادوات تاسیساتی ساختمان ها به صورت جانمایه حفره در سقف پیش بینی می شود.

مراحل اجرای سوله و ساختمان کارخانه پس از اسکلت

پس از اتمام نصب و رگلاژ اسکلت سوله صنعتی وسالن تولید پوشش سقف و دیواره سوله با متریال هایی مانند ساندویچ پنل ، ورق گالوانیزه ، ورق موجدار و غیره انجام می شود. تعبیه و اجرای نورگیرهای سقفی و دیواره سوله ها نیز در این مرحله صورت می گیرد. همچنین بر اساس نقشه ها و محاسبات اقلیمی نقاطی از بدنه سقف و دیوارها نیز برای تهویه هوا به صورت طبیعی و یا مکانیزه در نظر گرفته می شود. در نهایت ساختمان سوله صنعتی و یا همان سالن خط تولید و سالن انبار با نصب درهای ورودی نفر رو و یا ماشین رو ، پنجره ها تاسیسات روشنایی و برق رسانی داخلی و خارجی ، و در صورت نیاز تاسیسات سرمایشی و گرمایشی تکمیل می گردد. اکنون سوله آماده اجرای پوشش کف و در نهایت نصب نصب و راه اندازی ماشین آلات صنعتی می باشد.

در بخش ساختمان ها در سایت صنعتی مانند ساختمان‌های اداری ، ساختمان‌های مدیریتی ، ساختمان های خدماتی ساختمان های اقامتی و ساختمان های خط تولید کارخانه با اجرای سقف به مرحله سفت کاری میرسیم. اجرای کلیه دیوارها و وال پست های مربوط به آن در این مرحله صورت گرفته و همزمان با پیشبرد سفت کاری نصب خطوط تاسیساتی در سقف ها ، کف و جداره ها نیز پیش می رود.

تاسیسات سوله و ساختمان کارخانه

تاسیسات مکانیکی ساختمان ها در پروژه کارخانه صنعتی شامل بخش های سیستم های سرمایشی و گرمایشی ، سیستم های آبرسانی شرب و بهداشتی، سیستم دفع فاضلاب سبک و سنگین، مسیر های گازرسانی ، شبکه اطفاء حریق و تاسیسات مربوط به آتش نشانی ، سیستم سپتیک و یا تصفیه فاضلاب و موارد مشابه می شود. همچنین تاسیسات برقی ساختمان ها در پروژه های صنعتی شامل بخش های برق رسانی به فضاها و تجهیزات ، سیستم روشنایی شبکه اینترنت و مخابرات و تلفن ، سیستم اعلام حریق ، سیستم دوربین مداربسته ، سیستم های امنیتی ، برق اضطراری و موارد مشابه می شود.

نازک کاری ساختمان کارخانه

با اتمام مراحل اجرای سفت کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان اجرای نازک کاری ساختمان های صنعتی و اداری کارخانه آغاز می گردد. مطابق با آنچه که در نقشه های جزئیات معماری و تصاویر و فیلمهای سه بعدی پروژه مشخص شده است جزئیات نازک کاری ساختمان ها تکمیل می گردد. نازک کاری ساختمان شامل سفید کاری و اجرای پلاستر در بدنه دیوارها ، پوشش کف طبقات و بام ، اجرای سقف های کاذب اجرای دکوراسیون داخلی ، نصب تجهیزات نمایان و تزئینی مانند لوستر ها ، چراغ ها ، کلید و پریز ها ، و موارد مشابه می شود. لازم به ذکر است اجرای این مراحل می بایست از دقت و توجه خاصی برخوردار باشند، چراکه علاوه بر نمایان بودن و رصد شدن در چشم مخاطبین بهبود وجود کیفیت در نصب نصب و اجرا می تواند در ماندگاری هر چه بیشتر این موارد موثر باشد.

در نهایت ساختمان ها و اتاقهای اداری و خدماتی کارخانه با اضافه کردن مبلمان و تجهیزات اداری و وسایل لازم آماده بهره برداری می گردد. انتخاب مبلمان می بایست به گونه ای صورت گیرد که در صورت نیاز این ساختمان ها و سالن ها به افزایش و یا کاهش نیرو های کاری و پتانسیل های کاری آینده، قابلیت تغییر و بهینه سازی را دارا باشد.

۵. اجرای شبکه جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب و پوشش کفسازی کارخانه

کارخانه های صنعتی بر حسب نوع فعالیت ، وسعت کارخانه ، و حجم تولید دارای انواع و مقادیر متفاوت پسآب و فاضلاب های صنعتی هستند به جمع آوری و هدایت و دفع این پساب می بایست به روشی سیستماتیک و اصولی صورت گیرد. خروجی فاضلاب سرویس های بهداشتی و آشپزخانه های صنعتی ساختمان های این کارخانه ها نیز نیاز به سیستم دفع و تصفیه دارد. بدین منظور از روش های گوناگون مانند انتقال و اتصال به شبکه اگو محدوده و سایت شهرک صنعتی، تعبیه چاه جذبی و سپتیک  و یا تصفیه خانه فاضلاب استفاده می شود.

تصفیه فاضلاب کارخانه و شبکه فاضلاب کارخانه

انتخاب روش مناسب تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی بخش های صنعتی و ساختمان های سایت می‌تواند در احیا و استفاده دوباره از مواد فاضلاب کمک کند. در بسیاری از روش‌های احداث سیستم احیای فاضلاب و تصفیه خانه، حتی تا ۱۰۰ درصد فاضلاب قابل بازیافت است. فاضلاب کارخانه به مواد عالی و با ارزش تبدیل شده و در محیط کارخانه و یا خارج از آن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

از طرفی آب و فاضلابی که حاصل از بارش برف و باران و یا شستشو در محیط کارخانه نیاز به مدیریت دارد. آب سقف سوله ها و سالن های تولید و ساختمان‌های مختلف کارخانه صنعتی ایجاد می شود نیز مورد استفاده صحیح قرار می گیرد. جمع‌آوری و انتقال این آب ها و فاضلاب ها در سطح ایا شبکه های زهکش و انتقال آب زیرزمینی از طریق محاسبات مهندسی است. طراحی راهکار در بخش سیویل و تهیه نقشه های هدایت و جمع آوری آب های سطحی و زیرزمینی کارخانه صورت می گیرد. انواع کانال های بتنی و خاکی ، کانیوو ها، سطوح شیبدار، ناودانی ها و منهول ها در اجرای این شبکه نقش دارند.

اجرای کف بتنی سوله و کارخانه

همانطور که از اسم کارخانه صنعتی پیداست، عمده فعالیت در جریان در سایت و ساختمانهای این کارخانه ها صنعتی است. طبیعتاً کارخانه از تردد ماشین آلات و تجهیزات سبک و سنگین برخوردار خواهد بود. برای جلوگیری از خرابی و از بین رفتن دانه بندی سطح خاک از پوشش ها و روش های اجرایی مختلف در کف استفاده می شود. از آن جمله می توان به اجرای کف بتنی کارخانه به صورت مصلح و یا غیر مسلح، اجرای آسفالت کف کارخانه، سیمانکاری کف کارخانه و اجرای کف بتنی سوله صنعتی و سالنهای تولید اشاره کرد. محاسبات روش انتخابی پوشش کف وابسته به موارد زیادی همچون وزن و بارگذاری مرده و زنده روی کف دارد. همچنین وزن ماشین آلات در حال عبور، محل بارگیری و تخلیه بار، شرایط اقلیمی منطقه و غیره نیز مهم می باشد.

پوشش کف بسیاری از سوله های صنعتی و سالن های تولید و همچنین محوطه های کارخانه می بایست ضد آب و ضد اسید باشد. با توجه به اسیدی بودن تند و یا قلیایی بودن و در کل خورندگی مواد تولیدی برخی کارخانجات از متریال های خاص استفاده می شود. این موارد مانند رنگ های اپوکسی ضد اسید و یا ضد سایش با درصد جذب و نفوذ صفر می باشند. همچنین در کارخانجات صنایع غذای که بهداشت و نظافت محیط از درجه اهمیت بالایی برخوردار است این موضوع الزامی است. برخی کارخانجات تولیدی قطعات الکترونیکی و کامپیوتر نیز نیاز به کفپوش تمیز دارند. انتخاب پوشش کف مناسب سالن تولید و انبار برای کلیه کارخانجات جهت اخذ پروانه الزامی است.

مشخصات کف بتنی کارخانه

برای جلوگیری از ترک خوردگی و ایجاد شکاف در کف سالن تولید و سوله کارخانه چه می توان کرد؟ برای این منظور جدا از اجرای زیرسازی مناسب خاک، بستر خاکی باید از مصالح مناسب با درجه تراکم مطلوب برخوردار باشد. تراکم خاک از حدود ۹۳% تا ۹۷% وابسته به محاسبات می تواند متغییر باشد. همچنین باید از شبکه میلگرد محاسبه شده با ترکیب صحیح الیاف مصلح کننده در بتن کف استفاده کنیم. ایجاد درز انبساط با فواصل و جزئیات اجرایی استاندارد در قطعات بتنی و یا آسفالت کف نیز از عوامل اصلی است. این عوامل جهت پیشگیری از ترک خوردگی، ایجاد شکاف و درز پوشش بتنی و سیمانی کف کارخانه می باشد.

جهت لایه نهایی کف بتنی نیز روش های مختلفی می توان پیش گرفت. استفاده از مواد سخت کننده سطحی (hardner) در بتن سطح بتن را مستحکم می کند. در کارخانجات صنایع غذایی و تجهیزات خاص از پوشش های اپوکسی روی کف بتنی نیز استفاده می کنند. پوشش رنگ اپوکسی علاوه بر اسجاد استحکام سطحی، امکان شستشوی سالن و جلوگیری از نفوذپذیری را میسر می کند. برای اطلاعات  بیشتر به وبسایت شرکت همکار، “بتون سخت آریان” مراجعه کنید.

۶. اجرای سازه های خطوط تولید و نصب و راه اندازی دستگاه ها و تجهیزات کارخانه

اکنون عملیات ساخت و تجهیز ساختمان های اداری و خدماتی و تا حدودی سالن های تولید و انبار کارخانه به پایان رسیده است. حال تا حدی بهره برداری نیروهای اداری و خدماتی کارخانه از این فضاها نیز آغاز شده است. سفارس و ساخت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی خط تولید و انبارداری و دیگر بخش های صنعتی در دستور کار قرار می گیرد. تجهیزات مشابه در کارخانجات توسط شرکت ها و مجموعه های تولیدی داخل کشور و یا از خارج کشور تامین می گردد.

تهیه و نصب تجهیزات خط تولید کارخانه

پس از سفارش محصول و تجهیزات صنعتی متفاوت، نقشه ها و مدارک فنی و مهندسی تجهیزات کارخانه تهیه می شود. مدارک به هنگام عقد قرارداد سفارش و خرید و یا بصورت مقطعی در هنگام ساخت و آماده سازی به خریدار ارائه و تحویل می گردد. مدارک دارای جزئیات و مشخصات فنی و مهندسی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی خریداری شده می باشد. اسناد می بایست کلیه زیرساخت ها و بستر مناسب هندسی، سازه ای و تاسیساتی برای جانمایی و نصب دستگاه ها بر روی پلتفرم های آماده شده را مهیا نمائیم.

زیرساخت بتنی و سکوی تجهیزات خط تولید کارخانه

سازه های و زیرساخت های تجهیزات و ماشین آلات صنعتی شامل فونداسیون دستگاه ها، کف بتنی سالن ها و محوطه همراه می شود. این بخش با بیس پلیت های سازه، ریل گذاری واگن ها و قطعات متحرک، چاله ها و ترنچ های تاسیساتی کامل می شود. طراحی و ساخت کانال انرژی برای انتقال خطوط تاسیساتی نیز انتقال خطوط انرژی را تسهیل می کند. همچنین دیوار حائل و دیوارهای برشی بتنی و فلزی مخازن و سیلو ها نیز در بخش سازه ها قرار می گیرند. سازه های فلزی و بتنی نگه دارنده دستگاه ها و تجهیزات صنعتی در محل و ارتفاع مناسب نصب می شوند. پایپ رک ها و مسیرهای انتقال خطوط تاسیساتی در ارتفاع نیز بخش هایی از تجهیزات سازه ای این خطوط را تشکیل می دهند.

اجرا، نصب و راه اندازی خطوط صنعتی کارخانه و تجهیزات وابسته با حضور نماینده و متخصص معرفی شده از شرکت سازنده صورت می گیرد. این خدمات با مشاوره و راهنمایی شرکت های سازنده تامین شده است. حضور این متخصصین تضمینی بر راه اندازی و عملکرد صحیح این دستگاه ها خواهد بود. گروه معماری معتمد و همکاران بهترین متخصصین در زمینه سفارش و نصب و راه اندازی دستگاه ها صنعتی را دارا می باشد. MMG Office مشاوره و ارائه راهکار تجهیزات خط تولید کارخانه های مختلف را تکمیل نموده است. از جمله خدمات ما می توان به طراحی و ساخت تجهیزات کارخانه صنایع غذایی اشاره کرد.. جهت انجام دوره های منظم و مکانیزه (maintenance) تعمیر و نگهداری از عملکرد خط تولید و تجهیزات صنعتی کارخانه با ما در ارتباط باشید.

۷. اجرای فضای سبز و مبلمان محوطه کارخانه و فضای پیرامونی ساختمان ها

نقش فضای سبز در سایت کارخانه

ساختمان های اداری و خدماتی کارخانه ها و سایت های صنعتی بطور معمول در شهرک های صنعتی هستند. این ساختمان ها در حاشیه شهر ها که مکان زندگی است واقع شده اند هستند. درصد زیادی از کارخانجات و کارگاه های تولیدی و صنعتی آلودگی آب و هوا تولید می کنند و برای محیط زیست خطر ساز هستند. ایجاد مقادیری از فضای سبز حداقل مطابق با تعرفه و الزامات شهرک های صنعتی می بایست انجام شود. فضای سبز طبق قوانین شهرک ها محدودیت هایی در سطح اشغال برای کارخانجات ایجاد می کنند. از طرفی فضای سبز می تواند در جلوگیری از این آسیب رسانی تاثیرگذار باشد.

محیط کارخانه و کارگاه صنعتی محیطی است برای حضور و گذراندن قسمت بزرگی از ساعت روز بخش های اداری، تولید و خدماتی. لذا تاسیس و استفاده از فضای سبز در این محیط قطعا در ایجاد آرامش و زیباسازی محیط و سایت کارخانه نیز الامی خواهد بود.

گونه های گیاهی مناسب محوطه کارخانه

برای طراحی و اجرای فضای سبز و محوطه گلکاری، در تمامی مناطق اقلیمی ایران می توان از گونه های مختلف گیاهان تزئینی استفاده کرد. همچنین می توان از درختان سرسبز نیز استفاده کرد. انتخاب گونه های گیاهی با توجه به نوع اقیلم آب و هوایی و نوع خاک انجام می شود. این انتخاب کمک شایانی به زیبایی و زیباسازی محوطه کارخانه و کارگاه های صنعتی می کند. در بسیاری از کارخانجات و محیط های صنعتی از درختان مثمر برای آبیاری فضای سبز و باغچه کارخانه استفاده می شود. درختان مثمر و میوه دار ایجاد زیبایی و ایجاد تاثیرات مثبت اقلیمی خواهند نمود. این درختان دارای میوه بوده و برای لذت بردن از محوطه ها و باغچه های فضای سبز کارخانه و سایت صنعتی مطلوب است.

آبیاری گیاهان و فضای سبز کارخانه

آبیاری فضای سبز کارخانه و سایت های صنعتی به دو صورت در محل و تامین از خارج سایت صورت می گیرد. اگر در محوطه کارخانه امکان تامین آب مورد نیاز آبیاری باغچه و فضای سبز حیاط کارخانه و کارگاه صنعتی میسر باشد بسیار مطلوب خواهد بود. در این حالت اقدام به طراحی و اجرای سیستم آبیاری فضای سبز خواهیم نمود. آبیاری فضای سبز به دو صورت دستی و مکانیزه قابل اجرا می باشد. در روش دستی آبیاری با جاری کردن و مسیردهی آب بصورت دستی و توسط نیروهای خدماتی کارخانه صورت می گیرد. آبیاری مکانیزه فضای سبز کارخانه با استفاده از مسیرها و شبکه های آبرسانی و با بهره گیری از سیستم های کنترلی الکترونیی می باشد.

روش آبیاری مکانیزه دارای هزینه اولیه بیشتر بوده و تعمیر و نگهداری آن از تخصص و هزینه بالاتری برخوردار است. از طرفی مصرف آب به مراتب کمتر و آبیاری به اندازه برا گیاهان از مزایای آن است. در صورتیکه امکان تامین آب کارخانه از طریق چاه، نهر، کانال و رودخانه و یا آب لوله کشی برای آبیاری میسر نباشد. در این حالت ناگزیر به تامین آن از خارج از سایت کارخانه خواهیم بود. لذا آبیاری با آب وارد شده به کارخانه از طریق تانکر است.

ذخیره آب باران و آب محوطه کارخانه

اقلیم کشور ما در قسمت های بسیاری در منطقه گرم و خشک قرار گرفته است. لذا تامین و از آن مهمتر حفظ آب از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روشهای بسیار مورد توجه در کارخانجات مدرن و امروزی حفظ و ذخیره آب بارندگی است. حفظ آب بارندگی حاصل از برف و باران در سایت کارخانه صنعتی بسیار پر اهمیت می باشد. آب باران دارای درجه سختی بسیار کمی اسن. از نظر PH نیز شرایط بسیار مطلوبی را برای آبیاری فضای سبز و باغات کارخانه ایجاد می کند. با طراحی و اجرای مناسب شبکه هدایت آبهای سطح کارخانه و محوطه سایت صنعتی می توان آبهای ناشی از بارش برف و باران سقف سوله ها و سالن های تولید، ساختمان ها و محوطه کارخانه را به مخازن مدفون داخل زمین انتقال داد و بصورت منظم و سیستماتیک برای مصارف صنعتی و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار داد.

۸. اجرا و نصب علایم گرافیکی ایمنی و اطلاع رسانی در محوطه و ساختمان ها

اجرای علائم گرافیکی در ساختمان ها، سوله و سالن های تولید و محوطه کارخانه صنعتی شامل سه بخش می شود:

  • علائم و تابلو های نگارشی و گرافیکی اطلاع رسانی نام و معرفی فضاها و بخش های مختلف
  • علائم و تابلو های نگارشی و گرافیکی هشدار و ایمنی و ترافیکی کارخانه و سوله و سالن صنعتی
  • تابلو های نگارشی و گرافیکی جهت اطلاع رسانی های عمومی، تبلیغاتی و زیباسازی در فضاها

اجرای علائم و خطوطی که در کف سوله و سالن های صنعتی و تولید اجرا می شوند از رنگ های پلیمری و اپوکسی هستند. این رنگ ها با ماندگاری بسیار بالا و درجه سایش بسیار پائین می باشد.

اجرا و طراحی تابلو های گرافیکی و اطلاع رسانی کارخانه می بایست با نظر واحد طراحی معماری و مهندسی کارخانه صورت گیرد. چراکه علاوه بر تاثیری که در عملکرد خود دارد، در ظاهر و زیبایی فضاها نیز تاثیر گذار است.

نمونه جدیدترین و بروزترین کارخانه های صنعتی در دنیا

از وبلاگ MMG Office

کارخانه تولید طناب فولادی Jakob

پروژه کارخانه تولید طناب فولادی Jakob به مشارکت طراحی معمار رولیمارچینی از برن و معماران Swiss-born G8A، فرصتی منحصربفرد برای پیشنهاد یک فضای تولیدی بسیار نوآورانه و…

کارخانه شیلات TSC Anyong Fresh Lab

سوآئو یک شهرک صنعتی در کنار دریا در شهرستان یلان، تایوان است که به خاطر محصولات دریایی تازه و بندرگاه مجاورش معروف است. این پروژه با فناوری…

انبار صنعتی شرکت ALP Ally Logistics

در روند رشد جهانی صنعت IOT، امکانات لجستیکی و انبار صنعتی به یک نوع شناسی ساختمان جدید تبدیل شده اند و بنابراین باید راه حل های معماری…

کارخانه ساعت سازی Audemars Piguet

پروژه کارخانه ساعت سازی یک کمپانی تولید کننده کالاهای لوکس از جمله ساعت در کشور سوئیس با نام برند اودمر پیگه (Audemars Piguet) در شهر لو لوکل…

کارخانه تولید پوشاک شرکت DESINO

کارخانه تولید پوشاک و لوازم جانبی Desino متشکل از ۳ ساختمان در ۸۰۰۰ متر مربع واقع در پارک صنعتی Vinh Loc A، منطقه Binh Chanh، HCMC ویتنام…

کارخانه شرکت ATES Wind Power

سایت این کارخانه در امتداد بزرگراه گالیپولی – ازمیر در نزدیکی بندر Candarli در ازمیر ترکیه واقع شده است. فرآیند طراحی و ساخت که در مجموع ۸…

پارک صنعتی Zhejiang

مدتی است که تحت هدایت الگوی رشد اقتصادی سنتی، تعدادی پارک صنعتی جدید در سراسر کشور چین به وجود آمده است. این پارک های صنعتی تقریباً از…

کارخانه تولید کفش Greyder

کارخانه تولید کفش گریدر در بزرگراه کوروم – آنکارا واقع شده است. مساحت ناخالص این بنا ۷۰۵۰ متر مربع است. در طبقه همکف، فضاهای عمومی مانند فروشگاه…
فهرست