کورین ، سنگ نرم

۰
(۰)

با گسترش و توسعه شهر نشینی و زندگی مدرن ، بتدریج متریال های طبیعی جای خود را به متریال های مصنوعی و ساخت بشر داده اند . سنگ نیز بعنوان متریال پرکاربردی که سختی و مقاومت ، مهمترین مشخصه آن است ، از این قاعده مستثنی نبوده است . درسال ۱۹۶۷ ، دکتر دونالد اسلوکوم عضو کمپانی آمریکایی E.I.du Pont اقدام به ساخت سنگ مصنوعی یا سالید سرفیس ( Solid Surface ) بر پایه پلیمراکریلیک کرد . سالید سرفیس اولین بار با نام تجاری کورین ( Corian ) عرضه و با همین نام معروف شد . کورین با ویژگیهای منحصر بفرد خود ، فارغ از محدودیتهای کاربردی سنگ طبیعی ، خیلی زود جای خود را در طراحی داخلی ساختمانها پیدا کرد .

ساختار کورین

مواد تشکیل دهنده کورین ، پلیمر اکریلیک ، آلومینیم تری هیدراته ( دارای سه مولکول آب ) و سنگ معدن بوکسیت می باشد . کورین از جمله مواد ترموستینگ ( گرما سخت ، یعنی بوسیله حرارت سخت شده ) می باشد ، ولی در حرارت ۱۴۹ درجه به حالت ترموفرم ( فرم پذیر با حرارت ) تبدیل می شود و امکان فرم دهی و شکل پذیری را ایجاد می کند ، که این ویژگی دست طراحان را برای خلق ایده هایشان باز تر می گذارد .

چگونگی کار با کورین

کورین در ضخامتهای ۶ میلی متر ( ۲۴/۰ اینچ ) ، ۷/۱۲ میلی متر ( ۴۷/۰ اینچ ) و ۱۹ میلی متر ( ۷۵/۰اینچ ) تولید می شود . ابعاد صفحات کورین بسته به نوع برند و کارخانه متفاوت است و با توجه به یکپارچگی متریال محدودیتی در این خصوص ندارد . ضخامت صفحات مورد استفاده در کارها معمولا بیشتر از ضخامتهای فوق بوده و به همین دلیل از متریال دیگری بعنوان پایه کار ( که معمولا MDF می باشد ) استفاده می کنند . بعنوان مثال در تولید صفحات با ضخامت متداول ۳۸ میلی متر ، از ۲۵ میلی متر پایه کار و ۱۲میلی متر پوشش کورین استفاده می شود .

باید در نظر داشت در فضاهای تر مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه ، متریال پایه کار نیز ضد آب استفاده شود تا رطوبت آسیبی به صفحه ی تمام شده ، نزند .

اتصال صفحات کورین توسط رزین اکریلیک صورت می گیرد . حل شدن رزین در درز محل اتصال و انجام پولیش نهایی ، اثری از درز و تقاطع باقی نگذاشته و از این رو اتصال صفحات کورین بدون درز و غیر قابل نفوذ برای رطوبت می باشد . یکنواختی قرارگیری ذرات و مواد تشکیل دهنده ، همچنین ثبوت و یکپارچگی رنگ در محل برشها و سطح مقطع کورین نشان از توزیع یکسان مواد در سراسر این ماده دارد . اگر زمانی ، صفحه کورین دچار آسیب دیدگی شود و یا بشکند ، براحتی توسط قطعات جایگزین ترمیم شده و با استفاده از پولیش و سمباده ، اثری از ترمیم و بازسازی صورت گرفته به جا نمی ماند .

ویژگیهای شگفت انگیز

عدم تخلخل ، نفوذ پذیری و خش پذیری باعث شده تا کورین کاملا آنتی باکتریال بوده و امکان جذب لک ، رشد قارچ و کپک روی آن وجود نداشته باشد . از همین رو ، مورد تایید صنایع غذایی و بهداشتی جهت استفاده در اماکن بهداشتی و بیمارستانی است . کورین احتیاج به درز گیری نداشته و با مواد ضد عفونی کننده کاملا تمیز می شود .

بیش از ۱۳۰ نوع رنگ ، طرح و بافت در ایجاد سطوح شفاف و براق ، زیبایی خیره کننده ای به سطوح کورین بخشیده است . صفحات کورین در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و ۲۵-۳۰ سال عمر می کنند .

کاربرد 

بیشترین کاربرد صفحات کورین در صفحات کابینت آشپزخانه ( رویه کانتر ) است ، و حتی اخیرا سینک های یکپارچه ای نیز از این ماده ساخته شده است . از دیگر مصارف ساخت دکور ، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی است . ساخت مبلمان و تجهیزات سرویسهای بهداشتی ، میز پیشخوان و لوازم دکوراتیو از دیگر کاربردهای این سنگ مصنوعی فرم پذیر و زیباست .

ویژگیهای شاخص در یک نگاه

  • یکپارچگی و بدون درز بودن در محلهای اتصال
  • تنوع رنگ
  • قابلیت بریده شدن ، خم دادن و سوراخکاری
  • مقاومت در برابر ضربه
  • ضد آب
  • ضد لک
  • ضد خش
  • ضد جرم و آنتی باکتریال
  • قابلیت ترمیم و تعمیر
  • مقاوم در برابر اسیدهای آزمایشگاهی
  • شفاف ، براق و صیقلی
  • مقاوم در برابر حریق و گرما

 

گروه معماری معتمد و همکاران در مسیر طراحی و اجرای به روز پروژه های خود، سعی بر معرفی و بکارگیری جدیدترین و کاربردی ترین متریالها همچون کورین دارد.

مطالب این صفحه مفید بودند؟

به ما امتیاز بدهید!

Average rating ۰ / ۵. Vote count: ۰

برای امتیازدهی اولین باشید!

موضوع قبلی
لایتراکن یا بتن شفاف ، عجیب اما واقعی!
موضوع بعدی
سنگ پليمری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نمونه پروژه های شرکت ما در طراحی و ساخت کارخانه

برای دریافت مشاوره طراحی و ساخت کارخانه مدرن خود، اکنون تماس بگیرید.

فهرست