ام دی اف چیست و تولید MDF چگونه است؟

ام دی اف چیست و تولید MDF چگونه است؟

۵
(۳)

“MDF” یکی از مصالح ساختمانی است که در ساخت منازل و مبلمان کاربرد فراوانی دارد. بسیاری از افراد ممکن است با تفاوت ام دی اف با سایر پانل های چوبی مانند تخته سه لا آشنا نباشند، بنابراین ما نمونه های خاصی از نحوه استفاده از آن را به شما نشان خواهیم داد.

این مقاله توسط گروه معماری معتمد و همکاران در مورد ام دی اف و کارخانه تولید MDF تولید شده است. برای طراحی و ساخت کارخانه خود با گروه معماری معتمد و همکاران در ارتباط باشید. برای تماس با مشاورین ما اینجا را کلیک کنید.

ام دی اف چیست و تولید MDF چگونه است؟

ام دی اف نوعی تخته است که از قطعات کوچک چوب با فشار دادن و چسباندن به یکدیگر برای مصالح ساختمانی ساخته می شود. MDF گاهی اوقات به اشتباه به تخته نئوپان تعبیر می شود. نئوپان نوع دیگری از مواد به نام تخته خرده چوب است که دوام کمتری نسبت به ام دی اف دارد زیرا حاوی ذرات چوب و سایر مواد اولیه است.
کار با ام دی اف آسان است زیرا گره و تاب ندارد. همچنین مقرون به صرفه است و برای کارهای نجاری سبک استفاده می شود. مواد ام دی اف به دلیل انعطاف پذیری برای درب کابینت مفید هستند.

ام دی اف از الیاف چوب ساخته شده از تراشه های تولید شده توسط آسیاب صنعتی تشکیل شده است. این الیاف چوبی با رزین های مخصوص تحت حرارت و فشار خشک شده و به هم متصل می شوند. در طی فرآیند، مواد چوبی به صورت تخته ای در می آیند و سخت می شوند. برای مرحله آخر، تخته با ماشین صیقل داده می شود و به اندازه های خاص بریده می شود.

مراحل تولید ام دی اف
مراحل تولید ام دی اف در کارخانه تولید ام دی اف (MDF)

※ منبع: تصویر فرآیند ساخت ام دی اف گروه دایکن

انواع تخته های فشرده و فرآوری شده

سه نوع تخته فشرده و فرآوری شده وجود دارد که عبارتند از تخته فیبر با چگالی پایین (LDF)، تخته فیبر با چگالی متوسط ​​(MDF) و تخته فیبر با چگالی بالا (HDF). لازم به ذکر است که HDF حاوی الیاف بیشتر و سطح صاف تر از LDF است.

HDF vs MDF - The difference between MDF and HDF wood | Skirting 4 U

  • کار چوبی خام که نقاشی می شود
  • تولید کابینت
  • تولید مبلمان

از آنجایی که ام دی اف صاف ترین سطح، کمترین عیوب و تغییرات ابعادی کمتری دارد، متریال ارجح برای رنگ آمیزی است. علاوه بر مصالح ساختمانی، ام دی اف به طور گسترده ای به عنوان مواد صنایع دستی استفاده می شود، زیرا ام دی اف برای نقاشی اکریلیک، رنگ گچ و سایر انواع دکوراسیون مناسب است.

مزایا و معایب ام دی اف چیست؟

ام دی اف از چند جهت با چوب طبیعی و سایر مواد متفاوت است. در اینجا به مزایا و معایب عمده ام دی اف می پردازیم.

  • مشکلات تاب برداشتن کمتر
  • سطح صاف
  • مقرون به صرفه و به راحتی پیدا می شود
  • پایدار و دوستدار محیط زیست

ام دی اف را می توان مانند چوب واقعی استفاده کرد. برای کار با ام دی اف نیازی به ابزار و مهارت خاصی نیست. کار با ام دی اف بسیار راحت تر از چوب واقعی است.

مشکلات تاب برداشتن کمتر

برخلاف چوب جامد، ام دی اف حتی در رطوبت و رطوبت بالا نیز قوی است. ام دی اف می تواند به طور یکنواخت کوچک و منبسط شود بدون اینکه قسمت های مختلف دانه با هم کار کنند.

سطح صاف

MDF در طول فرآیند تولید به صورت فشرده فشرده می شود. کل پانل را فوق العاده صاف و صاف می کند. به همین دلیل ام دی اف برای رنگ آمیزی، لمینت یا روکش ایده آل است. لبه های برش نیز صاف می مانند.

مقرون به صرفه و به راحتی پیدا می شود

ام دی اف چوبی با هزینه کمتر نسبت به چوب معمولی تولید می شود. شما می توانید آنها را به طور معقول و بدون صرف هزینه زیاد بدست آورید. در مقایسه با هر چوب دیگری مقرون به صرفه تر است.

پایدار و دوستدار محیط زیست

ام دی اف عمدتا از الیاف چوب ساخته می شود. در نتیجه، بسیاری از تراشه های چوب به طور موثر بازیافت می شوند. ام دی اف نه تنها ضایعات را کاهش می دهد، بلکه تأثیر آن بر جنگل های ما را نیز از بین می برد و شیوه های ساختمانی پایدار را برای سال های آینده ایجاد می کند.

  • نیاز به مراقبت در حمل و نقل
  • جذب آب
  • رفع ضعیف

این مواد دارای چندین معایب هستند.

نیاز به مراقبت در حمل و نقل

ام دی اف از تخته سه لا سنگین تر است.
یک پانل ام دی اف فول سایز به تنهایی به سختی قابل حمل است و به راحتی آسیب می بیند، به خصوص گوشه ها و سطوح آن. ام دی اف تمایل به ترک خوردن یا شکافتن روی الیاف خود دارد. برای جلوگیری از این امر، ام دی اف را از قبل سوراخ کنید تا جای پیچ باز شود. کار با ام دی اف گرد و غبار زیادی ایجاد می کند. ممکن است بخواهید برخی از اقلام را بردارید یا آنها را بپوشانید و بعد از عاقلانه جاروبرقی بکشید.

جذب آب

ام دی اف به دلیل الیاف ظریفی که دارد آب را جذب می کند که می تواند به مرور زمان باعث متورم شدن ام دی اف و از دست دادن استحکام ساختاری آن شود. همچنین احتمال تشکیل کپک در شرایط مرطوب وجود دارد. اخیرا ام دی اف های مقاوم در برابر رطوبت رایج تر شده اند. عایق رطوبتی، رنگ آمیزی یا ورق ممکن است موثر باشد.

اتصالات ضعیف

با گذشت زمان، با شل شدن الیاف ریز اطراف پیچ‌ها، پیچ‌ها ممکن است شروع به تکان خوردن کنند.

انواع کاربرد ام دی اف

※ تصویر مرجع تخته سفید

-MDF در ورق هایی با ضخامت های مختلف به فروش می رسد و عموماً برای اهداف معماری است. با ویژگی ها و شکل های خاص ام دی اف آشنا شوید.

تخته MDF Beadboard به طور سنتی برای محافظت از دیوارها در برابر خراش و فرورفتگی استفاده می شود. این بافت تزئینی جذابیت بصری را نیز به سقف می بخشد.

MDF Slatwall دارای شیارهای عمیق است. این نوع برای دیوارهای نمایش، قفسه بندی و اهداف ذخیره سازی است.

Extira یک محصول MDF است که برای کاربردهای خارجی تولید می شود. بهترین کاربرد برای معماری غیر سازه ای، آسیاب بیرونی، درب های گاراژ و حتی محیط های داخلی با رطوبت بالا.

ام دی اف Ultralite 1/3 کمتر از استاندارد وزن دارد. معمولاً در مجموعه های تئاتر یا غرفه های نمایشگاهی که در آن سازه ها باید مونتاژ و جدا شوند استفاده می شود.

بندی ام دی اف پانلی است که به راحتی خم و منحنی می شود. معماران به احتمال زیاد از این پانل برای ایجاد دیوارهای منحنی و تزئینات استفاده می کنند.

ام دی اف برای چه مواردی استفاده می شود؟

ام دی اف برای مصارف متعدد و متنوعی استفاده می شود. در اینجا چند نمونه آورده شده است،

ام دی اف برای…

  • تخته دامن
  • قاب پنجره و در
  • تخته سقفی
  • پیشخوان
  • در، درب
  • تاقچه
  • جعبه بلندگو

ام دی اف در بسیاری از مکان ها به عنوان مصالح ساختمانی برای مسکن استفاده می شود، از جمله تخته های دامن※، قاب پنجره ها و درها، تخته های سقف، پیشخوان ها، درها، و قفسه های کابینت روشویی و آشپزخانه های سیستمی.
(※ تخته دامن و قاب پنجره که به آنها “اجزای قالب گیری” می گویند زیرا تنظیم و ظاهر آنها در تناسب ساختمان مهم است. )
ام دی اف برای درهای مبلمان، پانل های جانبی، قفسه ها و جعبه های بلندگو است تا از مقاومت آن در برابر پژواک صدا استفاده کند.

※ تصویر مرجع: استفاده از ام دی اف برای تجهیزات الکتریکی/آکوستیک، جعبه های بلندگو و غیره.

سطح صاف ام دی اف یکی از مزیت های مناسب برای انواع تزئینی مبلمان است.
ام دی اف استاندارد برای مکان هایی است که هیچ استحکامی غیر ضروری نیست. محصولات مقاوم در برابر آب افزایش یافته همچنین برای رویه های روشویی، درهای سیستم آشپزخانه، وسایل آبنما، انباری و یراق آلات هستند.
مواد ام دی اف دارای سطح صاف و کارایی منحصر به فرد محصولات فرآوری شده است و ماده ای با ویژگی های تغییر ابعاد کمی چوب است. مواد ام دی اف کاربردهای مختلفی برای ساخت و ساز مسکن دارد و درک کامل ویژگی ها و معایب آن کار را برای اهداف DIY آسان تر می کند.

  • کفپوش
  • در، درب
  • کابینه
  • آشپزخانه
  • مصالح داخلی

چند نمونه از ام دی اف چیست؟ در مورد زیبایی نمای MDF در فضای داخلی بیشتر بدانید.

کفپوش

به عنوان جایگزینی برای لایه سطحی تخته سه لا پایه کف استفاده می شود.
بهتر است MDF سخت تر، صاف تر و مقاوم تر در برابر آب را برای کفپوش انتخاب کنید.

در، درب

به عنوان پوسته درب و چارچوب درب استفاده می شود.
عملکرد پایدار ام دی اف امکان دکوراسیون ساده تا پیچیده را فراهم می کند.
تولید پرس مداوم ام دی اف می تواند اندازه های مختلفی را ارائه دهد.

کابینه

به عنوان درب کابینت، پانل جانبی و … استفاده می شود.
بافت زیبای سطح این امکان را فراهم می کند که هم طرح های ساده و هم پیچیده ظاهری مجلل به کابینت بدهد.
قطعه سطح را می توان از روکش طبیعی فانتزی، ورق فیلم و رنگ پوشش انتخاب کرد.

آشپزخانه

به عنوان درب آشپزخانه، پانل جانبی و قفسه استفاده می شود.
حتی یک ورق تزیینی نازک یا براقیت بالا می تواند ظاهر زیبایی را ارائه دهد.

مصالح داخلی

به عنوان قالب گیری و پانل پایه دامن استفاده می شود.
پانل می تواند یک سطح صاف را حفظ کند و همچنین تا طول مورد نظر گسترش یابد.

سوالات متداول در مورد ام دی اف

  • س: چه نوع ام دی اف برای اهداف DIY موجود است (و از کجا باید بخرید)؟
  • س: تفاوت بین ام دی اف و تخته خرده چوب چیست؟
  • س: تفاوت بین MDF و OSB چیست؟
  • س: تفاوت بین MDF و تخته سه لا چیست؟
  • س: ام دی اف لمینیت چیست؟

سوالات متداول ام دی اف.

A: شما می توانید در اکثر فروشگاه های سخت افزار یا محوطه های چوب در ورق های ۴×۸ فوت در ۲ ضخامت های مختلف، ½ اینچ و ۳/۴ اینچ تهیه کنید. آنها معمولاً خرمایی یا قهوه ای تیره تر هستند.

بررسی مناسب بودن ورق ها برای پروژه شما ضروری است زیرا ام دی اف انواع مختلفی دارد.
قیمت بر اساس مکان، ضخامت و اندازه متفاوت است، اما معمولاً ارزان هستند.

پاسخ: این پاسخ…

هم ام دی اف و هم تخته خرده چوب مصالح ساختمانی هستند که از تراشه های چوب خرد شده یا براده های مخلوط شده با چسب و فشرده ساخته می شوند.

تخته خرده چوب تخته ای است که از تکه های کوچک چوب ساخته شده است که تراشه های چوب آن در عکس بالا قابل مشاهده است. از سوی دیگر، MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) تخته‌ای است که از خرده‌های چوب و سایر مواد گیاهی ساخته می‌شود که بیشتر الیاف و قالب‌گیری می‌شوند.

ام دی اف محصولی با چگالی ۰.۳۵ گرم بر ㎤ یا بیشتر است که تحت فرآیند خشک (فرآوری بدون آب) قرار گرفته است.

ام دی اف
تخته ذرات

پاسخ: این پاسخ…

OSB مخفف عبارت oriented strand board، یک محصول مهندسی شده چوب است. از نوارهای درختی ساخته شده است که به صورت متقاطع چیده شده و فشرده شده است.

سطح چوب دارای الگوی مخطط بوده و پایه ای برای دیوارها و کف خانه ها می باشد. در مقایسه با ام دی اف، یک ماده الیافی، دوام بیشتری دارد و با پیچ بهتر ثابت می شود.

OSB با دوام تر، اما سنگین تر و گران تر از ام دی اف است. MDF سطح صافی دارد، اما OSB کمی ناهموار است که آن را برای پرداخت یا رنگ آمیزی نامناسب می کند. همچنین سطح مقطع برش ام دی اف بسیار تیزتر و تمیزتر است.

OSB و MDF همان مصالح ساختمانی تخته سه لا هستند، اما یکی برای کارهای سنگین و دیگری برای تزئین است.

ام دی اف
OSB

پاسخ: این پاسخ…

تخته سه لا، مانند ام دی اف، سطح صافی دارد و یک مصالح ساختمانی است که از لایه های نازکی روکش جدا شده از کنده ها تشکیل شده است. تخته سه لا مانند ام دی اف است که رنگ آمیزی آن آسان و بادوام است.

از سوی دیگر، تخته سه لا برای کاردستی ایده‌آل نیست، برش خشن است و خرد کردن آن رایج است.
با این حال، تخته سه لا به دلیل چقرمگی و مقاومت در برابر آب می تواند ماده ای بادوام برای فضای باز باشد.
ام دی اف برای مواردی که به انعطاف پذیری نیاز دارند، مانند مبلمان داخلی بسیار تزئینی یا نرده های منحنی، مناسب تر است.

ام دی اف
تخته سه لا

پاسخ: ام دی اف لمینت نوعی از ام دی اف با روکش است.

پوشش لمینت را می توان در بالا و پایین اعمال کرد. مزایای ام دی اف لمینت به مشخصات لایه رویی لمینت بستگی دارد.

امکان را با مصالح ساختمانی همه کاره “MDF” باز کنید

ام دی اف ” تخته فیبر با چگالی متوسط ​​” نوعی تخته سه لا مشابه محصولات چوبی مهندسی شده است.
این ماده ای با کاربری آسان است و کاربردهای گسترده ای در سراسر جهان دارد.

لطفا برای یافتن بهترین ام دی اف برای پروژه خود با ما تماس بگیرید . گروه دایکن طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی را برای بهبود ایمنی و راحتی ارائه می دهد. ما به شما کمک می کنیم تا بهترین ام دی اف را برای پروژه ساختمانی خود از بین سه نوع ام دی اف خود انتخاب کنید.

تولیدکنندگان ورق ام دی اف

ورق ام دی اف، هایگلاس و …  به دلیل تنوع رنگی و طرح های بالایی که دارد، توانسته است نظر افراد مختلف با هر سلیقه ای را به خود جلب کند. از اين رو روز ب روز بر تعداد تولیدکنندگان ورق ام دی اف،شرکت های تولید کننده ورق ام دی اف و هایگلاس و سایر محصولات چوبی افزوده می شود. اولین نکته هنگام خرید ام دی اف کیفیت برند تولید کننده آن است، پس حتما قبل از خرید ام دی اف به کارخانه تولید کننده آن توجه کنید.

لیست کارخانه های تولید ام دی اف در ایران

از محبوب ترین شرکت های تولید کننده ورق ام دی اف می توان به برندهای AGT، ایشیک اشاره کرد. برند ای جی تی محبوب ترین تولید کننده ورق ام دی اف های گلاس ترک در ایران است. با توجه به تنوع سلیقه و رشد جمعیت روز به روز بر تعداد شرکت تولید کننده ورق ام دی اف افزوده می شود. وجود طیف رنگی متنوع و تنوع در نقش و نگار ام دی اف منجر شده است تا نظر افراد بسیاری را با هر سلیقه ای به خود جلب کند، از این رو کارخانه ‌های فراوانی به عنوان تولید کننده ام دی اف در ایران مشغول به فعالیت هستند. ضمن این که به صورت روز افزون بر لیست کارخانه های تولید ام دی اف در ایران افزوده می شود. از شرکت های تولید کننده ورق های ام دی اف که در میان عموم مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، کارخانه لوح سبز، گروه صنعتی پویا، شرکت پاک چوب، اکسترا، فرامید، ایزوفام، چهلستون و… است. شما می توانید لیست تمام بهترین کارخانه های تولید ام دی اف در ایران را در وب سایت ای چوب ببینید.

نام کارخانه های تولید ام دی اف در ایران

امروزه به دلیل کاربرد زیاد ام دی اف کارخانه های تولید کننده زیادی در ایران داریم، اما کیفیت ام دی اف که تولید می کنند با یکدیگر متفاوت است. کارخانه لوح سبز، آریانا، آسیا چوب البرز، آرتا پرس، هانکس، شرکت احسان کار، رادوود، نایس تاپس و … از تولید کنندگان برتر ام دی اف در ایران است.

مراحل تولید ام دی اف (MDF) در کارخانه تولید ام دی اف

MDF | VYNCKE – Multimedia energy plants for energy generation
Korosten MDF plant - Image - Wood Based Panels

کارخانه تولید ام دی اف گروه صنعتی پاکچوب

طراحی و ساخت کارخانه گروه صنعتی پاک چوب در خوزستان
سایت کارخانه گروه صنعتی پاک چوب
از افتخارات مجموعه ما، طراحی، نظارت و ساخت کارخانه بزرگ تولید ام دی اف شرکت پاکچوب در بازه سال های ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۰ می باشد. از صفحه پروژه و مشخصات طراحی و ساخت کارخانه شرکت پاکچوب توسط مجموعه ما بازدید کنید:

وبسایت گروه صنعتی پاک چوب

مطالب این صفحه مفید بودند؟

به ما امتیاز بدهید!

Average rating ۵ / ۵. Vote count: ۳

برای امتیازدهی اولین باشید!

موضوع قبلی
۷ عنصر برای طراحی کارخانه فرآوری مواد غذایی
موضوع بعدی
کارخانه تولید و بسته بندی آب معدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نمونه پروژه های شرکت ما در طراحی و ساخت کارخانه

برای دریافت مشاوره طراحی و ساخت کارخانه مدرن خود، اکنون تماس بگیرید.