لایتراکن یا بتن شفاف ، عجیب اما واقعی!

۰
(۰)

مصالح و متریالهای تولیدی دنیای امروز، مرزها و محدودیتها را پشت سر گذاشته ، و گاه تضاد ها را در هم می آمیزد . زمانیکه مهندس جوان ۲۷ ساله مجارستانی ایده ی ساخت بتنی با قابلیت عبور نور را در سر می پروراند ، شاید فکرش را هم نمی کرد که خالق یکی از جذابترین متریال های عصر خود باشد و بزرگترین کمپانی های تولید مصالح برای شکار بازار آن ، با یکدیگر به رقابت بپردازند . آرن سلونزی در سال ۲۰۰۴ با ترکیب فیبر نوری و بتن معمولی قادر به ابداع لایتراکن ( Litracon ) یا بتن شفاف شد . بتنی که اگر شیء ای در سمت تابیدن نور جلویش قرار بگیرد ، سایه اش از طرف دیگر متریال پیدا می شود ، چیزی که تصورش هم تا قبل از خلق آن عجیب و نشدنی بود .

این مقاله نمونه ای از مصالح نوین برای اجرای نما و جداره های داخلی فضاها در معماری مدرن می باشد. برای طراحی و ساخت ساختمان مدرن خود با گروه معماری معتمد و همکاران در ارتباط باشید. برای تماس با مشاورین ما اینجا را کلیک کنید.

ساختار

لایتراکن از ترکیب ۴% فیبر نوری و ۹۶% بتن معمولی ساخته شده است . رشته های فیبر نوری بواسطه کوچک بودنشان با بتن بصورت کاملا همگن ترکیب شده و ساختار یکسانی ایجاد بوجود آورده اند . چیدمان فیبرهای نوری در زوایای نزدیک به عمود بر سطوح خارجی لایتراکن موجب عبور نور تا چندین متر( حدود ۲۰متر ) از ضخامت متریال بدون کاهش انرژی آن گردیده است . دانسیته ۲۱۰۰-۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب ، لایتراکن را دارای مقاومت فشاری ۵۰ نیوتن بر میلی متر مربع و مقاومت کششی ۷ نیوتن بر میلی متر مربع کرده است . ضمنا لایتراکن را بدون ایجاد خللی در شفاف بودنش می توان با عبور شیارهای جهت قرارگیری افقی و عمودی میلگرد مسلح نمود .

ویژگیها

عبور نور تا ضخامت چندین متر در لایتراکن بدون ایجاد تغییر در طیف رنگ ، ویژگی منحصر بفرد این متریال زیباست . از لایتراکن بعنوان عنصر سازه ای و باربر تا دیوار با ضخامت ۲ متر ، نیز می توان استفاده کرد . از محاسن این متریال صرفه جویی در مصرف برق ، با استفاده از آن در فضاهایی است که احتیاج به نور مستقیم ندارند .

 

کاربرد لایتراکن

الف) دیوار های جدا کننده باربر و دکوراتیو :

از لایتراکن در ساخت دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان می توان استفاده کرد که بیشترین میزان کاربرد آن است . در خصوص استفاده آن در دیوار خارجی بهتر است کشیدگی دیوار شرقی غربی باشد تا حین طلوع و غروب خورشید با کاهش زاویه نور، حداکثر نور را به داخل هدایت کند.

در تیغه های جدا کننده داخلی نیز وجوح اصلی و جداره های جانبی دیوار قادر به عبور نور خواهند بود .

ب) کف پوش های شفاف :

قطعا عبور نور در طبقات از طریق کف ، بسیار هیجان انگیز است که توسط کفپوشهای ساخته شده از لایتراکن میسر است .

ج) طراحی های دکوراتیو :

از لایتراکن برای پوشش روی نورپردازی و استفاده در قالب های لایت باکس های تزیینی استفاده می شود . تضاد روشنی نور و سختی بتن سوژه هنرمندان بسیاری در ایجاد عناصر و مصنوعات مفهومی و هنری از لایتراکن بوده است .

محصولات لایتراکن

الف ) چراغ:

در این روشنایی های زیبا ، منبع نور درون مجموعه ای از بلوکهای لایتراکن قرار گرفته و نور با عبور از آنها ساطع می شود .

ب) کاشی:

کاشی های لایتراکن حاوی ۵۰% فیبر نوری با توزیع یکسان و یکنواخت است . این محصول از چیدمان لایه های الیاف نوری و بتن روی هم ، و برش در قطعات کاشی ساخته می شود . کاشی لایتراکن بواسطه داشتن شفافیت ، دوام و قدرت توزیع بار ، محصولی کاربردی و زیبا جهت پوشش فضاهای مختلف است .

گروه معماری معتمد و همکاران در مسیر طراحی و اجرای به روز پروژه های خود، سعی بر معرفی و بکارگیری جدیدترین متریالهای شناخته شده دنیا همچون لایتراکون دارد.

 

مطالب این صفحه مفید بودند؟

به ما امتیاز بدهید!

Average rating ۰ / ۵. Vote count: ۰

برای امتیازدهی اولین باشید!

موضوع قبلی
چرا ام دی اف (MDF) بهترین است !
موضوع بعدی
کورین ، سنگ نرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نمونه پروژه های شرکت ما در طراحی و ساخت کارخانه

برای دریافت مشاوره طراحی و ساخت کارخانه مدرن خود، اکنون تماس بگیرید.

فهرست